Suntem sub media europeană la digitalizare: iată oportunitățile pentru a avansa mai rapid

DD2-1


Material scris de Dan Dragomir, blogger & jurnalist

În timp ce discutăm despre cele mai noi gadgeturi sau servicii digitale, uităm deseori că, de fapt, România este sub media Uniunii Europene în privința adoptării și utilizării celor mai noi tehnologii. Totul pleacă de la educație și accesul inegal la tehnologie, dar din aceste statistici negative apar și oportunitățile care ne pot face să avansăm mai rapid.

Este cunoscut și recunoscut faptul că accesul la Internet de mare viteză combinat cu dispozitive de ultimă generație și servicii online formează baza unei puternice creșteri economice. Fenomenul observat în perioada de creștere a accesului la Internet a fost demonstrat ulterior în țările avansate. Cele mai puternice economii ale lumii au fost cele care beneficiază de cel mai puternic Internet fix și acoperirea mobilă cea mai bună.

Mai mult, tehnologia și competențele digitale au un impact puternic și în piața muncii. Cunoașterea elementelor de bază devine esențială, iar specializarea în diverse domenii IT este un atuu puternic pentru angajare. Pe viitor, nouă din zece angajări se vor axa pe gradul de familiarizare cu tehnologia.

Într-adevăr, pentru noi, statistica sună dur: unul din cinci români nu a accesat încă Internetul. Deloc, pentru ei nici nu există. Țara noastră se situează pe locul 26 din cele 28 de state membre ale UE conform Indicelui Economiei și Societății Digitale (DESI) pentru 2020. Avem în continuare cel mai scăzut nivel de utilizare a serviciilor de internet dintre statele membre ale UE. Dar educația și incluziunea sunt doi factori esențiali.

DD3-1

cip-03

Ce înseamnă pentru mine tehnologia digitală

Am avut norocul și privilegiul să descopăr primul calculator înainte de 1989, la cercul de matematică de la școală. Brusc, corvoada de a face temele la matematică a devenit plăcerea de lucra pe calculator. M-am familiarizat rapid cu el de parcă m-aș fi născut învățat.
Zece ani mai târziu, la primul loc de muncă, eram printre puținii care știau ce este un calculator și cu ce se mănâncă. Am devenit „băiatul cu calculatoarele”, priceput la toate. Puteam să identific erorile și să rezolv problemele chiar dacă apăruseră Windows și Mac, iar calculatoarele evoluaseră exponențial de la primul contact. Am devenit un angajat esențial, imposibil de dat afară.

Tot calculatorul mi-a deschis posibilitatea de a lucra de acasă, iar mai târziu de pe teren. M-a făcut mai liber și mi-a dat posibilitatea să mă documentez cât mai bine în legătură cu orice domeniu studiat. M-a făcut să fiu independent și să pot începe propriul business. Pe scurt, calculatorul și Internetul mi-au schimbat viața în bine. Și acest lucru este posibil pentru oricine.

Ce ar trebui să facem pentru a facilita accesul oamenilor la tehnologia digitală

România este deja într-un proces de digitalizare. Pe de-o parte, forțată de evoluția tehnologică din jurul nostru, și de situația pandemică care ne obligă să muncim și să învățăm de acasă. Sau de situația socială care obligă românii să caute locuri de muncă sau de studiu mai bune în străinătate. Iar legătura cu cei de-acasă o face tot tehologia.

Dar procesul acesta ar trebui să devină strategie națională. Aș începe cu educația digitală de la vârsta la care copiii primesc acasă prima tabletă sau primul telefon al lor. Cum funcționează și ce poți face cu dispozitivul. Apoi, mai târziu, primul laptop. Lecțiile la școală ar trebui asistate de videoproiector sau un dispozitiv cu un ecran mare, tablă interactivă și alte elemente. Ajută copii să înțeleagă mai ușor și îi păstrează mai atenți. Nu toată școala ar trebui desfășurată online, dar cu siguranță ar trebui să aibă componente online. Proiecte din clasă, proiecte opționale, evenimente și ateliere online.

Copiii mei au avut și ei de mici tablete și apoi telefoane. Au fost la cursuri de tehnologie de la 8 ani. Fata mea, Mara, care a câștigat de mai multe ori premii la Supercoders, studiază acum Inteligența Artificială în Olanda. Aceste mici evenimente din copilărie, interacțiunea cu tehnologia și cursurile i-au deschis noi oportunități. De-asta susțin programul SuperCoders.

2020-05-01

Infografic_landscape

În același timp cred că tehnologia trebuie să meargă în zona rurală. Noi, la oraș, avem oportunități și cursuri particulare și școli care folosesc deja tehnologia. Dar discrepanța mare este în mediul rural. În zonele sărace este o problemă reală cu prezența la ore, ce să mai vorbim de tehnologie. Chiar dacă au acces la o rețea care să ofere conexiunea de calitate la Internet, au nevoie de dispozitive accesibile pe care să poată face școală și cursuri. Au nevoie de pregătire. Profesorii din mediul rural pot fi cheia dezvoltării societății. Programe precum Digitaliada îi ajută să descopere și să folosească tehnologia. Iar ei îi vor ajuta pe copii, care vor ajunge apoi să-și învețe părinții și bunicii.

Centrul Digital pentru Femei este un alt program care trebuie neapărat extins la nivel național. Femeile vulnerabile au nevoie de acces la tehnologie și informații pentru a le ușura parcursul pe piața muncii. Devenind independente pot apoi să își refacă viața. La fel de mult admir și susțin programe precum Solidarity FabLab sau Lumea prin Culoare și Sunet. Cei vulnerabili au mare nevoie de susținere, de educație, integrare. Este o șansă reală pentru un viitor mai bun.

Cu alte cuvinte, digitalizarea trebuie să devină o prioritate, iar educația digitală un proiect național. Din acest context nu ar trebui să lipsească programele de incluziune pentru toată lumea, în special pentru cei care provin din medii vulnerabile.