Viitorul e al creatorilor, al celor care fac toate lucrurile pe care ceilalți le folosesc. Miruna Ioani detaliaza cele 5 motive pentru care este util ca cei mici să învețe programare.
Despre meseriile din viitor. Sau despre cum vom jongla cu abilitățile digitale și cele veșnic umane
Otilia Mantelers
Otilia Mantelers este psiholog, specialist în parenting, cunoscută în Romania pentru modul in care sustine importanta jocului în creșterea copiilor. De câțiva ani urmează diferite formări în psihoterapia traumei, fiindcă a înțeles că atât copilul, cât și sufletul părintelui au nevoie de grijă.
Susține de mulți ani cursuri pentru părinți și organizează conferințe cu invitați internaționali, fiind una dintre promotoarele științei parenting-ului în România.
Otilia este autoarea îndrăgitei povești terapeutice 'Secretul Monstrului' (2017) și a cărții 'Kikimora își caută pisica' (2020)
De curând am povestit cu un tătic care relata, ușor exasperat, despre cum fiica sa de 12 ani vrea să devină Tik-Tok star.
"
Dar acesta nu e job, tu înțelegi? Un job este ceva pentru care trebuie să te pregătești și să înveți!
Dar ca să faci un Tik-Tok ai nevoie de mult timp, trebuie să exersezi dansul, trebuie să știi să editezi filmul, trebuie să te gândești ce parte din video postezi. Iar eu învăț să editez de pe DIY videos de pe YouTube, i-a explicat fiica. Deci învăț! Faptul că nu sunt tocilară așa cum erai tu, nu mă face mai puțin deșteaptă!
Dialogul este relevant pentru felul în care noi, părinții de azi, privim meseriile viitoare ale copiilor noștri.
Iar când spun meserii, nu mă gândesc doar la titulatura job-ului, ci în special la aptitudinile și abilitățile necesare pentru acele meserii. Ele sunt aceleași pe care ființa umană le are din cele mai vechi timpuri - atenție, tenacitate, răbdare, curiozitate, interes, perseverență, motivare și motivație etc. Copiii noștri le redefinesc pentru noi și ni le prezintă într-o formă nouă față de cum suntem noi obișnuiți. Dialogul de mai sus demonstrează că răbdarea, curiozitatea, abilitatea de a studia cum se editează un video, perseverența de care dă dovadă un copil arată diferit de felul în care noi studiam dintr-o carte. Oricât de mult ar avansa tehnologia, umanul din noi nu va dispărea niciodată.
În cartea sa, Les Metiers du Futur (Jobs of the Future), Isabelle Rouhan scrie că 85% din meseriile pe care copiii noștri le vor avea în 2030, adică peste mai puțin de 10 ani, nu au fost încă inventate. Este suficient să ne uităm la cât de mult a schimbat anul 2020 felul de a munci și a fi prezent în business, ca urmare a pandemiei, ca să credem această afirmație. Dacă anumite joburi erau legate de prezența fizică la client sau la birou, anul acesta a demonstrat că lucrurile nu trebuie să stea neapărat așa: la nevoie, o țară se poate conduce de acasă, cu copilul cerându-ți atenție din camera alăturată.
Cele mai evidente noi meserii ale viitorului care deja există și care vor lua o și mai mare amploare sunt acele digital jobs, evidente în mediul online - vlogger, blogger, cyber security expert, creator de roboți, dezvoltator de arhitectură virtuală. Însă, deși aceste meserii folosesc tehnologia ca metodă de lucru, este nevoie tot de calitățile noastre umane, aceleași cu cele ale omului din perioada preistorică. Vloggerul își folosește vocea, zâmbetul, capacitatea de a se conecta cu oamenii, privirea, gesticulația, intelectul, pentru a interacționa cu publicul său. Dezvoltatorii de arhitectură virtuală își folosesc creativitatea, inteligența și perseverența pentru a crea cu ajutorul tehnologiei în mediul online. De aceea îi admir foarte mult pe mulți părinți pe care îi întâlnesc și care își sprijină copiii în a deveni creatori de conținut, nu doar consumatori de conținut. Îi înscriu la cursuri de programare, cum sunt cele oferite de mulți ani prin programul SuperCoders al Orange, la cursuri de etică online și programe care combat cyber-bullying-ul, oferite de psihologi și de autoritățile naționale.
Isabelle Rouhan, pe lângă alți analiști din domeniu, a identificat și alte 4 meserii importante ale viitorului - Neuroscience & Neuro Manager, Robotics & Robot Monitors, Cybersecurity & Ethical Hacker și Health & Digital Detox Therapist. Din perspectiva mea de psiholog, cercetătore și iubitoare a sufletului uman, cred că viitorul ne oferă de fapt un tablou în care abilitățile, caracteristicile noastre umane sunt cele care guvernează și își pun puternic amprenta asupra felului în care copiii noștri își vor organiza și vor conduce meseriile lor .
Deja de câțiva ani companiile au început să le ofere angajaților programe de wellbeing – o tendință care s-a menținut și s-a dezvoltat.
Angajatorii au realizat un adevăr oferit de neuroștiințe, acela că atunci când emoționalul persoanei este îngrijit, și mintea sclipește și duce la rezultate mai bune atât pentru persoana respectivă, cât și pentru companie. De aceea, cred mult că profesiile de neuroscientist, de mindfulness specialist, de terapeut, de ghid spiritual vor lua și mai multă amploare.
În munca mea observ prioritatea pe care oamenii o acordă tot mai mult stării lor de bine. Ceea ce e minunat, fiindcă, așa cum se scrie peste tot, dacă vrei să schimbi lumea, e nevoie să începi cu tine. Ceea ce, pe de o parte înseamnă că profesiile de grijă față de oameni vor crește, iar pe de cealaltă parte se vor defini mult mai clar profesiile de suport, cum ar fi menajeră, bonă etc.
Eu cred că inteligența artificială, robotica și tehnologia vor juca un rol care va crește exponențial, pe zi ce trece, pe piața joburilor. Astfel, și abilitățile digitale vor fi tot mai necesare și apreciate, iar copiii noștri au nevoie să le cultive pe cele de creare de conținut. În același timp, ele vor fi însoțite și valorificate de abilitățile noastre umane de conexiune cu alte persoane, de empatie, curiozitate, grijă, atenție.