×

Conversații semnificative despre timpul petrecut de copii în fața ecranelor

pic-otilia-mantelers


Material scris de Otilia Mantelers

Niciodată ca în perioada aceasta, a pandemiei, părinții nu s-au simțit mai confuzi, mai temători și mai neputincioși în fața timpului petrecut de copiii lor în fața ecranelor. Frustrarea este cu atât mai mare cu cât părinții lucrează de acasă, își văd copiii cu device-urile în mână și reacționează impulsiv, având permanent sentimentul de pierdere a conflictului și a capacității de auto-reglaj emoțional.

Azi aș vrea să vin către voi cu câteva idei de reașezare interioară, de conștientizare a ceea ce este important pentru voi, părinții și, în paralel, cu câteva tips and tricks care să vă ajute să aduceți armonie în familie. Pentru că, nu-i așa, modul în care copiii noștri vor continua studiile în acest an rămâne incert.

"

Această etapă vă va ajuta enorm, veți realiza că o mare parte din îngrijorările voastre vor dispărea. Răspundeți-vă, așadar, la următoarele întrebări:

  • Lipsa de control asupra device-urilor este un conflict între mine și copilul meu, pe care eu trebuie să îl câștig? Aaceasta e o întrebare pe care să v-o adresați cu privire la orice situație conflictuală dintre voi și copil. Dacă realizați că este lupta pentru putere, atunci retrageți-vă din “război” și reluați-vă poziția parentală, în care ghidați, susțineți, încurajați, nu vă luptați. Știu din experiența proprie că e greu să nu alunecăm în această luptă pentru autoritate.

  • Scrieți în jurnal (sau vorbiți cu cineva care știe să asculte) despre sursa fricii voastre legată de timpul petrecut în fața device-urilor. Este teama că veți avea un copil care nu se mai bucura bucură de viață, de interacțiuni sociale, de natură? Care va deveni dependent? Căruia i se va atrofia creierul? Scrieți detaliile pentru a vă mai calma anxietatea și pentru a vă cunoaște mai bine. Abia apoi puteți lua o decizie bună, care să nu fie indusă de sentimentul de frică.

23764-jst4ke5boh-2

16415-e4ooj20wcx-2

  • Gândiți-vă cum ați proceda dacă ați avea de soluționat un conflict la locul de muncă. La modul ideal, anunțați persoana implicată că doriți să aveți o discuție despre tema X, o întrebați când ar fi un moment bun pentru această conversație și apoi începeți prin a-i asculta punctul de vedere, nu-i așa? La fel trebuie să procedați și cu copilul. Faceți-vă un plan pentru a avea această discuție. Un plan în care manifestați respect față de copil, față de punctul lui de vedere (care poate fi - “Viața este doar despre a mă juca în rețea cu alți copii”) și în care sunteți pregătit să negociați (cu copiii care au vârste de peste 6 ani).

  • Când negociați cu copilul vostru, gândiți-vă care este limita maximă de timp pe care sunteți dispuși să o acordați în fața ecranelor și porniți negocierea, desigur, de la un interval mai scurt decât maximul pe care îl doriți.

  • După ce ați ajuns la un acord, propuneți să revizuiți rezultatele după o săptămână. Astfel, veți avea ocazia să vedeți împreună dacă planul funcționează pentru ambele părți.

  • În paralel, planificați momente de petrecut în afara ecranelor - în parc, la cățărat, plecați în weekend în natură, board games, gătiți împreună, pictați. Sau organizați întâlniri de joacă, în aer liber sau indoor, cu prietenii. Serile de film în familie sunt si ele o idee grozavă. Cu alte cuvinte, încercați să mutați focusul nu pe ”mai puțin timp petrecut cu diverse device-uri”, ci pe „mai mult timp în natură, împreună cu cei apropiați”.

  • În final, să aveți în minte că e mai bine în această perioadă stresantă pentru omenire ca în anumite zile copiii să petreacă mai mult timp online, decât în conflicte cu noi, persoanele de atașament la care copiii se raportează pentru a se dezvolta. Altfel spus, este mai sănătos emoțional să stea o oră în plus la ecrane decât să le adâncim traumele de relație cu noi. Putem oricând să le reproșăm copiilor că iar nu au citit suficient, iar nu au plimbat câinele, iar nu și-au făcut temele. Dar este o soluție? Aș spune că nu, pentru că acest comportament adâncește prăpastia relațională, instalând rușinea în sufletul copilului și neconstruind ceva pozitiv în el. Iar asta determină o traumă de relație, sau micro-traumă, așa cum se numește în teoria traumei, deoarece creăm din nou și din nou dinamica de victimă - agresor, care rupe copilul de el însuși, noi fiind deja rupți de noi înșine când pornim conflictul. Recomandată, așadar, este cealaltă opțiune pe care o avem la îndemână: aceea de a ne acorda două minute pentru a parcurge următorul dialog interior:

50148-v6vn4idh2t-2

Ce aleg?

23408-wmofixep9c-2_small

  • Varianta 1 e să mă înfurii și să refulez emoțiile de panică și frustrare în relația cu copilul, care oricum nu mi le poate conține și duce la o deconectare și mai mare. Apoi să mă simt vinovat/ă că iar am greșit.
  • Varianta 2: să îmi las copilul încă o oră să se uite la ecran, timp în care eu fac o baie, am grijă de sufletul meu, mă încarc cu ceva bun și pozitiv, după care mă apropii de copilul meu și îi dau și lui o bucățică bună de hrană emoțională - drag de el, bucurie de el, mângâiere, luat în brațe.
    În final, reiau o idee pe care o tot menționez, într-o formă sau alta, în bună parte dintre articolele mele: trecem printr-o perioadă atipică, la care suntem nevoiți să ne adaptăm. Noi și familiile noastre. Iar asta înseamnă mai multă înțelegere pentru sine, compasiune si răbdare. Sunt dispus să le acord?

În final, reiau o idee pe care o tot menționez, într-o formă sau alta, în bună parte dintre articolele mele: trecem printr-o perioadă atipică, la care suntem nevoiți să ne adaptăm. Noi și familiile noastre. Iar asta înseamnă mai multă înțelegere pentru sine, compasiune si răbdare. Sunt dispus să le acord?

Despre autor:

Otilia Mantelers este psiholog, specialist în parenting, cunoscută în Romania pentru modul in care sustine importanta jocului în creșterea copiilor. De câțiva ani urmează diferite formări în psihoterapia traumei, fiindcă a înțeles că atât copilul, cât și sufletul părintelui au nevoie de grijă.

Susține de mulți ani cursuri pentru părinți și organizează conferințe cu invitați internaționali, fiind una dintre promotoarele științei parenting-ului în România.

Otilia este autoarea îndrăgitei povești terapeutice 'Secretul Monstrului' (2017) și a cărții 'Kikimora își caută pisica' (2020)