×

Mai mult loc pentru încredere

Care sunt pericolele online

Cele mai comune pericole online sunt cyberbullyingul și phishingul.

Cyberbullying înseamnă orice comportament agresiv prin care cineva urmărește să rănească o altă persoană în mediul online. 8 din 10 copii s-au confruntat cu situații de cyberbullying în social media.

Află mai mult

Phishingul este o tentativă de fraudă prin care cineva încearcă să obțină bani în mediul online, prin diverse metode de înșelătorie. 90% dintre schemele de phishing din lume pornesc de la un e-mail.

Află mai mult


Despre cyberbullying

Ce este cyberbullyingul

Orice comportament agresiv prin care o persoană urmărește să rănească o altă persoană în mediul online este cyberbullying. Dacă bullyingul tradițional are loc față în față, cyberbullyingul se întâmplă online (pe rețelele sociale, forumuri și chat-uri, email-uri, SMS-uri sau jocuri online), de cele mai multe ori prin gesturi repetate de hărțuire.

Cum recunoști cyberbullyingul

  • Adesea, cyberbullyingul îmbracă forma unor mesaje jignitoare sau amenințătoare care sunt transmise pe rețelele sociale. Acestea nu vin întotdeauna doar de la o singură persoană, ci mai multe se pot alătura hărțuirii.
  • Mesajele cuprind informații false sau poze/videoclipuri personale ale unei persoane.
  • Pot fi sparte conturi personale din mediile online sau create conturi false cu identități false cu scopul de a umili pe cineva.
  • Se încalcă limite personale. De exemplu, un adolescent este întrebat constant unde este sau cu cine.

Toate acestea sunt forme de agresiune online. Ele pot avea consecințe grave asupra sănătății psihice și fizice a celor afectați, de aceea este important să le înțelegem și să le raportăm imediat.

Cum îți dai seama dacă o persoană este agresată online

Știai că...

...93% dintre adolescenții agresați online sunt triști, furioși, neputincioși sau simt o teamă constantă?
...79% dintre copii au fost hărțuiți în timp ce se jucau online?

IMG_55911-1

Cyberbullying-1

Adesea, dacă un adolescent este hărțuit online:

  • Își schimbă comportamentul, se retrage din grupurile de prieteni sau din familie.
  • Devine neîncrezător sau suspicios față de cei din jur.
  • Se simte trist, agitat, iritat, stresat sau agresiv.
  • Refuză să meargă la școală, lipsește de la ore și îi scad rezultatele școlare.
  • Își șterge conturile de pe rețelele de socializare și nu mai folosește telefonul sau laptopul.
  • Își face rău sau amenință că se sinucide.
  • Începe să aibă dureri fizice (de cap, de stomac) și nu mai poate dormi.
  • Poate consuma alcool sau substanțe interzise.
  • Crește sau scade în greutate.

Ce roluri poate avea fiecare adolescent și ce e bine să faci într-o situație de cyberbullying

Cyberbullyingul are efecte negative asupra tuturor, indiferent de categorie, iar studiile arată că imaginile sau videoclipurile au cel mai mare impact negativ.

Dacă un adolescent este agresat

Dacă un adolescent se simte agresat în mediul online, primul pas este să rupă tăcerea:

  • Să vorbească despre situația prin care trece cu cineva în care are încredere, de preferat un adult care îl poate ajuta să meargă la Poliție, dacă este cazul.
  • Să păstreze dovezile (conversații, imagini, alte surse).
  • Să se abțină din a răspunde agresorului în aceeași manieră.
  • Să raporteze situația pe website-ul sau platforma unde s-a întâmplat. Majoritatea au politici anti-cyberbullying.

Dacă un adolescent este agresor

Primul lucru pe care adulții îl pot face este să-i atragă atenția asupra situației și să-i vorbească despre cum comportamentul său din mediile online provoacă durere în realitate. Întotdeauna trebuie avut în vedere că este doar un copil care are nevoie să învețe ce este empatia și care uneori face greșeli. Are nevoie de ocazii în care să discute despre ce a făcut și despre ce simte în această situație.

Dacă un adolescent este martor

În cazul în care copilul tău a fost martor la o agresiune online, ascultă-l și faceți un plan împreună:

  • Discută cu părintele tânărului agresat despre asta și, dacă este cazul, raportează situația autorităților competente. Unele țări au proceduri specifice pentru hărțuirea online.
  • Raportați situația pe platforma unde are loc comportamentul.
  • Adunați dovezi digitale (adrese URL și postări, capturi de ecran de mesaje publice și private etc.) și păstrați-le într-un fișier.

Dacă vrei să raportezi un caz de cyberbullying sau ai nevoie de consiliere psihologică, apelează gratuit 119, numărul unic național dedicat raportării și prevenirii cazurilor de abuz, exploatare, neglijare și forme de violență asupra copilului.

Numărul 119 poate fi apelat din orice rețea din România.

Cum să reacționezi dacă ești părinte, iar copilul tău a fost hărțuit online

IMG_91083

În primul rând, asigură-te că se simte și este în siguranță. Este nevoie să-i arăți prin cuvinte și acțiuni că îți dorești același lucru ca el, ca cyberbullyingul să înceteze.

Faceți împreună un plan cu care să fie de acord. Printre altele:

  • Roagă-l să treceți împreună prin lista de contacte și să-ți povestească câte ceva despre fiecare persoană.
  • Empatizează cu el și asigură-l că nu-și va pierde accesul la internet. Majoritatea tinerilor ascund părinților că sunt hărțuiți, de teamă că nu vor mai avea acces online.
  • Ridică problema în cadrul școlii, în grupul de părinți, cu profesorii și directorul.
  • Contactează cel puțin un prieten apropiat al copilului tău. Un martor implicat și activ poate să fie un ajutor de încredere pentru voi.

Cyberbullyingul în gaming

Studii recente arată că rețelele de socializare și jocurile online sunt locurile unde se întâmplă cele mai multe acțiuni de cyberbullying printre adolescenți.

Tineri din întreaga lume petrec timp online în universul jocurilor. Deși este o lume care oferă o mulțime de posibilități, deseori, din cauza competitivității și a violenței din lupte, jucătorii tind să devină abuzivi.

Iată mecanismul cyberbullyingului din gaming:

  • Jocurile violente le alimentează jucătorilor latura agresivă și, astfel, aceștia tind să-i hărțuiască pe coechipieri.
  • Pentru că se bucură de anonimitate, mulți jucători profită și-i agresează pe cei alături de care se află online, ba chiar încearcă să obțină informații personale pentru a-i șantaja.
  • În unele jocuri se pot forma echipe sau comunități online, în cadrul cărora jucătorii împărtășesc diverse strategii sau idei, chiar dacă nu se cunosc. În loc de idei, cei rău intenționați postează linkuri virusate sau malware care le permit accesul la calculatorul altui jucător.

Ce soluții există atât pentru părinți, cât și pentru adolescenți

Cyberbullying_1

Safe Zone: inovație Orange pentru siguranța gamerilor

Platformele de jocuri ne oferă experiențe inedite, iar cu puțin sprijin, putem să cunoaștem și să evităm pericolele online, astfel încât să ne bucurăm de jocuri în siguranță.
La Orange, am creat un proiect inovator, special pentru a-i ajuta pe gameri să se bucure în siguranță de lumea virtuală. Mai exact, am creat Safe Zone, un spațiu de suport împotriva cyberbullyingului în platformele de jocuri online Fortnite și Roblox, unde sunt prezenți copiii din întreaga lume.

Ce este Safe Zone?

Safe Zone este un refugiu virtual integrat în Roblox și în Fortnite, două dintre platformele de gaming cele mai populare în rândul adolescenților. În Safe Zone, aceștia află informații despre cyberbullying și cum pot primi ajutor de la specialiști, totul în mod interactiv.

Safe-Zone

Cum funcționează Safe Zone?

Găsește Safe Zone în Desert Dune - Gun Game: 8441-6165-1480.
  • În timp ce se joacă pe platformele Fortnite sau Roblox, gamerii vor întâlni cabine virtuale portocalii în care se pot refugia. Acestea se numesc Safe Zone. Când intră în Safe Zone, sunt întâmpinați de un bot, Orange Droid. El îi poate ghida către un quiz despre cyberbullying sau către informații care îi pot ajuta într-o situație de cyberbullying.
  • Gamerii care răspund corect la quizul din Safe Zone deblochează surprize, prin care câștigă apoi recompense în joc. Astfel, au parte de un dublu câștig: recompense plus mai multe detalii despre cum se pot proteja de cyberbullying, sfaturi, precum și informații despre numărul de telefon la care pot solicita asistență: numărul unic național 119.
  • În Fortnite, există acum cabine Safe Zone pe șase insule, care pot fi accesate de câteva milioane de utilizatori din întreaga lume, iar în Roblox, minigame-ul The Impossible Obby are o cabină de conștientizare și protecție împotriva cyberbullyingului.

Apelează gratuit 119 în caz de cyberbullying

Dacă ai nevoie să raportezi o situație de cyberbullying sau să primești consiliere psihologică, sună gratuit la numărul de telefon 119.
Numărul poate fi apelat din orice rețea din România.


Despre phishing

Ce este phishingul?

Lumea digitală este nelimitată, cu toate informațiile foarte la îndemână. Tot mai mulți dintre noi suntem conectați non-stop la internet, avem banca la un click distanță pe telefon, totul este online: conversații, tranzacții și numai. Avem aplicații și conturi pentru diverse servicii care ne cer date personale sau bancare, ceea ce ne poate expune fraudelor online.
Phishingul este una dintre cele mai comune acțiuni de fraudă la nivel global prin care diverse persoane folosesc mediul online pentru a obține bani, prin înșelătorii. Atacurile de phishing devin din ce în ce mai sofisticate, mai ales de când cu apariția ultimelor tehnologii.

Cum se întâmplă phishingul?

Phishingul are loc de obicei prin metode simple prin care sunt solicitate informații private, cum ar fi date personale, contul bancar sau de securitate. Aceste tentative solicită victimelor să instaleze programe malware, să transfere bani, să se aboneze la diverse servicii cu suprataxă, să autorizeze plăți pe care nu le-au solicitat, iar lista poate continua.

Iată care sunt cele mai comune tipuri de atac phishing:

  • Platformele de streaming care cer utilizatorilor să actualizeze metoda de plată, pentru a nu pierde accesul la conținut.
  • Mesajele din partea băncii prin care persoanele sunt anunțate că urmează să piardă accesul la cont.
  • O notificare prin care se cere plata unei sume de bani pentru colete ce nu au fost comandate.
  • Instalarea unei aplicații pentru a primi acces la diverse informații.
  • Revendicarea unui premiu în urma unui concurs la care persoana nu a participat.

De cele mai multe ori, aceste informări conțin și un link unde trebuie introduse datele personale.

Ce soluții există

Primul pas este informarea, vigilența și verificarea notificărilor cu o persoană de încredere. Totuși, în ultimii ani, schemele de fraudă online s-au înmulțit și devine tot mai grea recunoașterea acestora, mai ales dacă nu există obiceiul verificării informațiilor din mai multe surse.
Vestea bună este că există o serie de soluții care pot fi aplicate ușor.

Iată câteva recomandări pentru a rămâne în siguranță online:

  • Nu răspunde la mesajele suspecte.
  • Nu furniza date personale sau informații confidențiale unor persoane necunoscute, indiferent cum le primești: apel, SMS, WhatsApp, e-mail, rețele de socializare etc.
  • Nu accesa linkuri sau pagini web care seamănă cu organizații cunoscute.
  • Dacă ai trimis parole unor persoane necunoscute, îți recomandăm să le schimbi imediat și să blochezi conturile respective.
  • Nu dezvălui codul PIN, parola, numărul de card unor persoane necunoscute. În cazul în care ai dezvăluit informații despre un cont sau un card bancar, îți recomandăm să anunți imediat banca.
  • Verifică atent expeditorul, conținutul mesajelor, linkurile și fișierele primite prin e-mail.
  • Setează parole sigure și diferite pentru fiecare dintre echipamentele sau conturile tale de utilizator.
  • Actualizează periodic versiunea de software de pe toate dispozitivele (telefon mobil, tabletă, laptop, ruter, Smart TV etc.).
  • Evită publicarea adresei de e-mail pe site-uri despre care nu ai suficiente informații.
  • Conectează-te la rețele de internet securizate, instalează un program antivirus și protecție de tip firewall pe care să le actualizezi permanent.

Îți recomandăm să activezi o soluție de tip antivirus care să îți ofere:

  • Protecție împotriva virușilor, spyware, malware, precum și a altor amenințări cibernetice.
  • Protecție individuală specializată pentru fiecare dispozitiv în parte.
  • Conectare sigură la internet și protejarea informațiilor personale.
  • Asigurarea protecției pentru orice dispozitiv (PC, Mac, tabletă, smartphone) și orice sistem de operare (Windows, Mac, Android, iOS).
  • Flexibilitate atunci când îți înlocuiești dispozitivul: protecția să se transfere automat de la vechiul dispozitiv la cel nou.
  • Navigare în siguranță și blocarea fișierelor suspecte.

Norton Security Online este un program antivirus de la Orange care oferă toate serviciile menționate. Pe lângă instalarea acestuia, îți recomandăm să setezi auto update, pentru ca dispozitivul tău să fie protejat în permanență împotriva tentativelor de fraudă.


Află mai multe de la un specialist Orange

Dacă identifici o tentativă de fraudă, îți stăm la dispoziție la adresa de e-mail serviciul.clienti@orange.ro sau la Serviciul Clienți Orange prin apel la 300 (gratuit de pe abonamentul tău Orange)/ 0374300300 (gratuit de pe telefonul tău cu cartelă Orange PrePay).

Mai multe informații despre online phishing și alte tentative de fraudă în mediul digital găsești și pe orange.ro, secțiunea Prevenire fraudă.